Próchnica przyczyną udaru mózgu

Naukowcy-lekarze przebadali skrzepliny od 75 pacjentów z zatorem mózgowym wymagających natychmiastowej interwencji. Okazało się, że w skrzepach 59 pacjentów występowało DNA bakterii z jamy ustnej. Jej przedostanie się do krwiobiegu (z powodu próchnicy) wpływa na zakażenie naczyń i tworzenie się skrzepów. Naukowcy z Uniwersytetu w Tampere po raz pierwszy pokazali, że zator mózgowy pacjentów po udarze zawiera DNA z patogenów jamy ustnej. Artykuł badawczy został opublikowany w Journal of American Heart Association.

Naukowcy przeanalizowali aspiraty skrzepliny, które neurointerwencyjni radiologowie usunęli z 75 udarowych pacjentów w ramach leczenia nagłego. Próbki badano przez powielanie DNA bakteryjnego, co pokazuje, że 79% aspiratów zawierało DNA z bakterii pochodzących z zębów.

Badanie jest częścią projektu badawczego na Uniwersytecie w Tampere, który od dziesięciu lat bada wpływ infekcji bakteryjnej na rozwój chorób sercowo-naczyniowych. Zespół badawczy wykazał wcześniej, że te same bakterie zębopochodne występują w zwężeniach tętnic wieńcowych u pacjentów, którzy nagle zmarli, aspiratach skrzepliny i krwi tętniczej u pacjentów z zawałem mięśnia sercowego, pękniętych tętniakach mózgowych i aspiratach skrzepliny pacjentów z tętnicą kończyn dolnych i zakrzepicą żył.

Zakrzepica tętnicy mózgowej powoduje 87% udarów. Większość skrzeplin pochodzi ze zwężeń tętnic szyjnych, skąd przemieszczają się, aby zablokować krążenie mózgowe.

Wyniki pokazały, że duża ilość DNA ze streptococcus viridans – normalnych bakterii w ustach – została znaleziona w skrzepach mózgowych w porównaniu z normalnymi próbkami krwi od tych samych pacjentów. W jamie ustnej paciorkowce są nieszkodliwe, ale wchodząc do układu krążenia, mogą powodować między innymi infekcje zastawek serca. Bakterie paciorkowców mogą bezpośrednio wiązać się z różnymi receptorami płytek krwi, dzięki czemu pacjent jest bardziej podatny na skrzepy krwi.

Badania pokazują, że zdrowie jamy ustnej i dobra higiena jamy ustnej mają znacznie większe znaczenie dla zdrowia niż dotychczas znane, a nieleczone infekcje dentystyczne mogą powodować poważne uszkodzenie zdrowia, a nawet śmierć.

Pamiętaj żeby wybrać najlepszego dentystę – dokładnego i wysokiej jakości tak aby perfekcyjnie zadbał o twoje zdrowie.

1 Komentarz

• Czym jest udar? Mówiąc najprościej objawy udaru to miejscowe zaburzenia krążenia krwi w mózgu. W Polsce udar to czesta przyczyna śmierci osób starszych. Jeżeli ktos wytrzyma pierwsza faze udaru mózgu, to bardzo czesto do konca zycia bedzie potrzebował stalej opieki. Na szczęście nie wszystkie objawy udaru mózgu kończą sie tragicznie lub stałymi dysfunkcjami ciala. Wszystko zależy od tego, czy udar mial rozlegly zasieg. Jesli nie, wowczas istnieje az 50% szans na to, ze zmiany cofną sie, a chory powróci do zupełnej sprawności. Powrót do zdrowia możne jednak wymagać czasu. W większości przypadków potrzebna jest rehabilitacja .