Częstsze nitkowanie zębów obniża ryzyko nowotworów

Chcesz uniknąć raka? Rozważ częstsze szczotkowanie i nitkowanie.

Dlaczego? Nowe badania sugerują, że osoby z uszkodzonymi dziąsłami mogą być bardziej narażone na rozwój niektórych rodzajów nowotowrów.

Wydaje się, że historia choroby dziąseł zwiększa ryzyko raka żołądka o 52%, a raka gardła o 43%, według danych z dwóch dużych długoterminowych badań zdrowotnych.

Osoby, które straciły dwa lub więcej zębów, również wykazywały zwiększone ryzyko zachorowania na raka – 33% w przypadku raka żołądka i 42% w przypadku raka gardła – w porównaniu z osobami, które nigdy nie straciły zęba, stwierdzili naukowcy.

„Uczestnicy z chorobami przyzębia i większą liczbą utraconych zębów mieli większe ryzyko wystąpienia dwóch nowotworów przewodu pokarmowego, nawet po uwzględnieniu innych głównych czynników ryzyka” – powiedział starszy badacz Mingyang Song. Jest adiunktem w zakresie epidemiologii klinicznej i żywienia w Harvard T.H. Chan School of Public Health w Bostonie.

Jeśli te wyniki się potwierdzą, bardzo wiele osób może być narażonych na zwiększone ryzyko zachorowania na te nowotwory. Prawie połowa dorosłych w wieku 30 lat i starszych cierpi na chorobę dziąseł, według amerykańskiego Centers for Disease Control and Prevention.

W ramach badania naukowcy przeanalizowali dane zdrowotne zebrane od dziesiątek tysięcy pracowników służby zdrowia podczas dwóch długoterminowych badań – w tym ponad 98 000 kobiet w badaniu zdrowia pielęgniarek i ponad 49 000 mężczyzn w badaniu uzupełniającym pracowników służby zdrowia.

W ciągu 22 do 28 lat obserwacji uczestnicy rozwinęli 199 przypadków raka gardła i 238 przypadków raka żołądka.

Ogólnie rzecz biorąc, osoby z chorobą dziąseł w wywiadzie miały o 59% większe ryzyko raka gardła w porównaniu z osobami, które nigdy nie chorowały na chorobę przyzębia, niezależnie od tego, czy utraciły zęby, czy nie.

Patrząc na raka żołądka, była pewna różnica. Osoby z chorobą dziąseł, które nie straciły zębów, miały o 50% większe ryzyko raka żołądka, podczas gdy osoby, które straciły jeden lub więcej zębów, miały o 68% większe ryzyko.

Peter Campbell jest dyrektorem naukowym ds. Badań epidemiologicznych w American Cancer Society. Powiedział: „Oczywiście usta, przełyk i żołądek są ze sobą połączone i są ważnymi składnikami układu pokarmowego. Nic dziwnego, że marker choroby jednego narządu jest powiązany z inną chorobą, taką jak rak dalej w dół przewodu [żołądkowo-jelitowego] ”.

Song powiedział, że stan zapalny spowodowany chorobą dziąseł może być jednym z czynników zwiększających ryzyko raka.

„Osoby z chorobami przyzębia mają zwykle większe ogólnoustrojowe zapalenie, które jest jednym z podstawowych mechanizmów rozwoju raka” – wyjaśnił.

Jest również możliwe, że zły stan zdrowia jamy ustnej sprzyja rozwojowi bakterii w jamie ustnej i dziąsłach, które mogą przyczyniać się do raka, zauważyli Song i Campbell.

„Z tego badania i innych podobnych badań” – powiedział Campbell – „wydaje się, że niektóre z tych samych bakterii i pokrewnych patogenów, które prowadzą do utraty zębów i chorób dziąseł, są również powiązane z guzami żołądka i przełyku”.

Ryzyko raka związane z chorobami dziąseł w tym badaniu było niezależne od palenia tytoniu, co oznacza, że ​​palacze o złym stanie zdrowia jamy ustnej mogą być narażeni na jeszcze większe ryzyko raka żołądka i jelit, dodał Song.

Możliwe, że im dłużej masz problemy z dziąsłami, tym większe jest prawdopodobieństwo, że wzrośnie ryzyko raka – zasugerowali Song i Campbell.

„Z pewnością wydaje się prawdopodobne, że dłuższy czas trwania choroby przyzębia wiązałby się z jeszcze wyższym ryzykiem tych nowotworów” – powiedział Campbell. „Niektóre z tych powiązań można wytłumaczyć po prostu starszym wiekiem, co samo w sobie jest silnym czynnikiem ryzyka, ale zwykle dość dobrze wyjaśniamy ten problem”.

Jeśli masz problemy dziąsłowe i chcesz zmniejszyć potencjalne ryzyko raka, Campbell zaleca regularne wizyty u dentysty, dbanie o zdrowie jamy ustnej, poznanie oznak i objawów raka oraz poddanie się wszystkim odpowiednim do wieku badaniom przesiewowym w kierunku nowotoworu.

Song i Campbell również wezwali do dalszych badań nad możliwym ryzykiem raka, w tym badań klinicznych.

Nowe badanie zostało opublikowane 20 lipca w czasopiśmie „Gut”.